وب گردی

ساخت وبلاگ

  آقای دکتر یحیی کمالی پور مدیر مرکز مطالعات جهانی ،بنیان گذار و مدیر انجمن ارتباطات جهانی و موسس و سردبیر مجله مدیا گلوبال ( رسانه های جهانی ) با سابقه حدود سه دهه تدریس ،تالیف ،سخنرانی و حضور در مجامع و محافل ذیربط علمی و دانشگاهی را کمتر کسی از دانشگاهیان و دانش پژوهان حوزه ارتباطات و روابط عمومی نمی شناسد . طی سال های دهه هشتاد تا کنون کتاب ها و آثار متعددی از ایشان ترجمه و چاپ شده است . کتاب مسافر دهکده جهانی  که به شرح زندگانی   وی می پردازد  در نیمه دوم سال ۱۳۹۰به همت خانم نگین حسینی انتشار یافته است . 

شرح زندگی پرفراز و نشیب و تلاش بی وقفه او از کودکی و سالهای ابتدای تحصیل در روستای خیرآباد  راور کرمان واقع در حاشیه کویر لوت تا استادی و ریاست گروه ارتباطات دانشگاه پوردو کلومیت آمریکا ، شرح تلاش ها، سخت کوشی ها ،ناملایمات و فشارهای روانی و تبلیغاتی آنروزگار در آمریکا و ناگواری های زندگی خانوادگی تحت تاثیر تبلیغات شدید ضد ایرانی آن زمان آمریکا در عین حال موفقیت های علمی و دانشگاهی  آقای کمالی پور در  آمریکا و سپس سایر کشورها  و بیان صادقانه هرکدام از این فراز و فرودها از زبان وی کتاب را بسیار خواندنی و دلچسب ساخته است .

  این کتاب در حالی که خواندنی و شرح مستندی از تلاش های بی وقفه یک هموظن ایرانی برای پیدا کردن جای پا و نام و نشانی در حوزه علم و معرفت به ویژه حوزه مطالعاتی و علم نوین ارتباطات است ، خواننده را با فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در سالهای دهه سی و چهل شمسی بخوبی آشنا میکند.همچنین چون ترقی و پیشرفت این استاد در آمریکا همزمان با اوج جریانات انقلاب اسلامی و پس جنگ تحمیلی ،تهاجم تبلیغات غرب علیه ایران و فضاسازیهایی چون نوشته شدن کتاب ضد ایرانی' بدون دخترم هرگز' توسط خانم بتی محمودی و نیز تهیه و پخش فیلمی بر اساس همین کتاب و پخش آن در سراسر آمریکاست . فضای سنگین آزار دهنده ناشی از تبلیغات بی وقفه علیه ایران بر زندگی شخصی کسانی چون دکتر کمالی پور در کتاب کاملاقابل لمس است .

 بدون تردید استاد کمالی پور در حال حاضر یکی از پز افتخارترین و موفق ترین استادان ایرانی بلکه استادان ارتباطات و روابط عمومی در سطخ جهان است.  دکتر کمالی پور را در سال های ۱۳۸۵ ، ۸۶ در ایران ملاقات کرده و با وی   یکبار  در مرکز تحقیقات صدا و سیما گفتگو کردم  و یکبار نیز با دعوت از وی  و حضورش در جمع مدیران و کارشناسان شبکه جهانی جام جم که مدیریت آنرا  بر عهده داشتم  از تجربیات ،نکات کاربردی،و دیدگاه های علمی ایشان بهره بردیم .

 تجربیات ارزنده، روحیه آرام ، پر کاری و سخت کوشی استاد هم در شرج زندگی و متن کتاب و هم در رفتار و مواجهه  علمی وی مشخص و برای دانش پژوهان بویژه دانشجویان علوم ارتباطات و روابط عمومی آموزنده و قابل استفاده است  .  

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1094 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

شبکه نسیم پس از تمهیدات و برنامه ریزی های اولیه شروع بکار کرد . اینکه صدا و سیما به این نتیچه رسیده است که جامعه فعلی کشور نیاز به شبکه ای مستقل با رویکرد شادی و نشاط دارد  گام مهمی است ، امیدواریم که هم این شبکه بتواند نقشی سازنده در نشاط بخشی و شادی در جامعه ایفا کند و هم در چینش برنامه های سایر شبکه ها سهم شادی و سرگرمی افزایش یابد . واقعیت این است که با وجود زحمات زیادی که در سالهای اخیر برای افزایش شبکه ها کشیده شده است به میزان این افزایش  قدرت انتخاب مخاطبان افزایش نیافتاده است به دلیل اینکه هم پوشانی برنامه ها زیاد است به این معنی که یک برنامه مناسب مستند را هم شبکه تخصصی مستند پخش میکند هم سایر شبکه ها ، یک فیلم سینمایی خریداری شده را یکی از شبکه های سراسری ،شبکه های نمایشی و شبکه های برونورزی نیز پخش میکنند که این موضوع فی نفسه جای اشکال و ایراد ندارد اما وقتی همه این شبکه ها برای برنامه های نمایشی خود اعم از فیلم سینمایی ، سریال و تله فیلم طی سال چندین نوبت تکرار برای پخش نیز می گذارند از مطلوبیت برنامه ها کاسته می شود و دایره انتخابهای مردم نیز به همین میزان محدود میشود.

 طبعا با راه اندازی شبکه ای که به طنز و سرگرمی می پردازد باید امیدوار بود که در کنار پخش برنامه های منتخب قبلی تولیدات جدید نیز ارایه شود و برای برنامه های نو گروه های باذوق و خلاق جدیدی نیز پا به عرصه تولید بگذارند . واقعیت این است که در یک دهه اخیر ما شاهد تولد گروه جدید طنز در تلویزیون نبوده ایم در چند سال اخیر تنها برنامه خنده بازار با تلاش آقای شبخیز از تهیه کنندگان و برنامه سازان قدیمی تلویزیون و تیم همکار او در نبود گروه های دیگر و فعالیت نداشتن گروه های طنز موفق سالهای پیش تلاش داشته اند تا حرکت طنز متوقف نشود که از این بابت کار آنها قابل تقدیر است اما برای تلویزیون با شبکه های متعدد این میزان تلاش بسیار کمتر از نیاز جامعه و توانایی سیما بوده است.

 اینک که سیما به طنز و شادی به عنوان یک ضرورت توجه جدی نشان داده است قطعا در کنار برنامه سازان موفق سالهای گذشته برای شبکه های موجود و شبکه تازه تاسیس نسیم نیاز به حضور و خودنمایی گروه های جدید از جوانان با ذوق و با انگیزه برای کارهای جدید است امیدواریم این حرکت با موفقیت به پیش رود و در همه اوقات مخاطبان سیما انتخابی از طنز و شادی و سرگرمی را در دسترس خود داشته باشند.

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1077 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

 سرعت توسعه ارتباطات و تغییرات رسانه ای در جهان به حدی بالاست که دستورالعمل ها ،سیاست های پخش و چگونگی توجه به مخاطبان نیاز به تجدید نظر و بازبینی سریع دارد . بدون تردید علاوه بر افکار و طرح های محتوایی ، تکنولوژی نیز به سهم خود بر این روند تاثیر می گذارد. امکاناتی که هم اینک مخاطبان برای توجه ، تعقیب ، پیگیری و  بازبینی برنامه ها دارند تا چندی پیش از آرزوهای دست نیافتنی بشمار میرفتند ، 

گرچه در گذشته بلارقیب بودن و انحصاری بودن از امتیازات خاص صدا و سیما در برابر رسانه های دیگر به شمار میرفت اما اینک تعدد بیش از حد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان  و بهره مندی مردم از امکانات اینترنت و فضای مجازی در کشور با وجود برخی محدودیت ها ، تصور قدیمی بلارقیب بودن صدا و سیما و یکه تاز بودن آنرا مخدوش کرده است .  البته صدا و سیما طی سال های اخیر در کنار سرمایه گذاری فراوان کمی برای راه اندازی شبکه های جدید رادیویی و تلویزیونی تلاش کرده است تا نوآوری هایی نیز در ارایه برنامه ها و جذب مخاطبان بوجود آورد ولی ناگفته پیداست که در این کارزار رسانه ای در سطح جهان با نوآوری ها ، خلاقیت ها و ارایه برنامه های پر جاذبه بویژه برای جوانان موقعیت رسانه هایی همانند صدا و سیمای کشورمان که در شرایط خاصی قرار دارد سخت میشود و در این شرایط بیشتر از همیشه به نوآوری و بهره گیری از شیوه های نوین جهت نزدیکی به مخاطب و جلب بیش از پیش مخاطب نیاز دارد رسانه های رقیب که اینک تعدادشان کم نیست از هر شیوه و طرح جذابی برای جلب نظر مخاطب بهره میگیرند . لذا با حفظ ارزش ها و چهارچوب های  اخلاقی،در نتیجه  راهی جز قبول حضور رقیبی با دست بازتر از برخی جهات، در انداختن طرح های نو و در پیش گرفتن  شیوه های جاذب  وجود ندارد . 

یادآوری این نکات از آنروزست که هر روز بر دامنه تداخل ، تزاحم و مسابقه جذب مخاطب توسط شبکه های ماهواره ای مختلف و فضای مجازی افزوده میشود و برای حفظ و گسترش مخاطب لاجرم به نگاه های نو و جذب عوامل خوشفکر و با انگیزه و تولیدات فاخر بیش از پیش نیاز است تعدد شبکه ها یک راه برای تنوع بخشی است مشروط بر اینکه تداخل موضوعی و تشابه در پخش نداشته و هرکدام شاکله یک شبکه کامل را داشته باشند. در این صورت میتوان امیدوار بود که به  ازای هرکدام از شبکه ها مخاطبان ویژه و پایداری وجود دارند .

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1018 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

مدرسه عز و شرف داستان و حکایت نیست روایت یک اقدام و رویداد در سال ها قبل از این است که بنیان رفاقت ،تعامل و دوستی های پایدار بین اهالی دو محل ، دو روستا و دو منطقه را بنا نهاد،خیری مستمر و پایدار که چهار نسل پی در پی را در برگرفته و تداوم یافته است .

 در سال 1307 هجری شمسی مرحوم سید محمد فانیان که در آن زمان آموزگاری تعلیم یافته از اصفهان بود عازم منطقه آبائ و اجدادی و زادگاه نیاکان خود شد و بنای تاسیس مدرسه ای برای آموزش و تعلیم نوباوگان این دیار نهاد، اهمیت این اقدام در آنزمان و شرایط تاریخی و فرهنگی کشور  حتی در تهران پایتخت نیز فی نفسه بالا بود چه برسد به منطقه ای روستایی در فاصله 30 کیلومتری شهر یزد .

 علاوه بر اهمیت این اقدام در آن مقطع و آنهم از جانب یک روحانی جوان ،تاسیس مدرسه معزی در ملک خصوصی و بخش کناری روستای شرف آباد و درنزدیکی و چسبیده به روستای عزآباد و از ابتدا پذیرش همزمان دانش آموزان هر دو روستا احساس یگانگی ، رفاقت و  دوستی های پایداری را بین دانش آموزان این سامان بوجود آورد که برای نسل های متمادی جاودان و ماندگار شد . این اهمیت زمانی بیشتر احساس میشود که بدانیم معمولا مناطق و روستاهای همجوار بویژه در نواحی کم آب به دلیل محدود بودن منابع و امکانات کشاورزی بویژه  آب و زمین دارای رقابت های سنگین و مستمر بوده اند اما بدون تردید وجود چند دهه مدرسه  مشترک،کلاس های مشترک ،معلمان مشترک ، اوقات فراغت و دغدغه های مشترک  ،بهترین ارتباطات و شیرین ترین روابط را بین نوجوانان و جوانان این منطقه ایجاد کرد، بنای تربیت خادمان زیادی در حوزه های مختلف در بخشی از این مرز و بوم نهاد ، بیش از پنجاه تن از دانش آموزان این مدرسه طی سالهای بعد تنها در کسوت معلمی پا به عرصه آموزش و فرهنگ کشور نهادند و طی دهه های متمادی این نهاد آموزشی آثار و برکات  وجودی خود را نمایان ساخت امری که به دلیل نهادینه شدن و بدیهی جلوه کردن  حتی کمتربه ذهن  خیلی از بچه های این سامان خطور می کند .

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1071 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

  1.     یاد روزهای دفاع ،حلاوت همکاریها، شجاعت و دلاوری ها ،خلوص نیت ها ،صفا و صمیمیت ها و    خدمت  همه کارکنان،کارمندان ،کارگران در سالهای دفاع مقدس بخیر و البته پیش و بیش از         همه آنهایی که پیشرو و متقدم بودند و در مسیر آرمان و اهداف خود به شهادت رسیدند ، آنها که    آزاده شدند و آنهایی که به قدر توان خود برای حفاظت از این مرزو بوم و دفاع از فرهنگ و ارزش     های  ایرانی اسلامی جانانه تلاش کردند یادشان جاودانه باد، چه کسانی که خود را مولود و فرزند    انقلاب  می دانستند و چه آنهایی که از قبل در سازمان ها و نهادهای مختلف کار میکردند،           ماندگار شده بودند و برای حفظ سر زمین آبائ و اجدادی و ناموس و شرافت و دیانت خود تلاش       میکردند.ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

    برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 951 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

صدا وسیما با وجود چهارچوب های ترسیم شده تقریبا ثابت فکری ، فرهنگی و سیاسی طی سالیان گذشته  و در مدیریت های مختلف لاجرم تاثیر پذیری محسوسی از رای و نظر اکثریت مردم طی انتخابات های مختلف داشته و رای و نظر مردم و تبلور خواست اکثریت در انتخابات همواره آثار خود را در برنامه ها و محتوای پیام های آن گذاشته است مثال آن عملکرد صدا و سیما طی حاکمیت اصلاح طلبان است طی این دوران رادیو و تلویزیون با استفاده از فرصت پیش آمده و شعارهای اصلاح طلبان مبنی بر پذیرش نقد و گفتگوی نقدانه و آزادی بیان و ارایه گزارش به مردم ، اقدام به تهیه و پخش گزارش های خبری مفصل و متعدد از مشکلات و نابسامانی در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی میکرد بنحوی که در این دوران برای مثال شبکه خبر صدها گزارش از این دست تهیه و پخش کرد . دیگر شبکه های سیما و صدا نیزاقدام به تهیه و پخش برنامه های انتقادی از زوند امور کردند یا برنامه های نقد، گفتگو ی کارشناسی ،مناظره و بررسی عملکردها با حضور مسولان و کارشناسان در شبکه های رادیو و تلویزیون رواج یافت ، جامعه نیز نسبت به طرح مشکلات و بررسی کارشناسانه مسایل و طرح انتقادات و در واقع استفاده صدا و سیما از شعارهای مطرح شده و فرصت پیش آمده واکنش مثبتی نشان میداد . این روند تا آنجا پیش رفت که در سالهای ۱۳۸۳و ۱۳۸۴ آقای ضرغامی رییس جدید صدا و سیما (در آن مقطع ) با بهره گرفتن از فرصت پیش آمده شعار چند صدایی را در برنامه ها تبلیغ کرد و در این مسیر قدم هایی  نیز برداشته شد .

 پس از روی کارآمدن دولت آقای احمدی نژاد با توجه به رویکرد جدید دولت شعار چندصدایی صدا وسیما در عمل با مشکل مواجه شد و به مرور از دایره شعارهای کاربردی حذف شد، کم کم این روند بر اساس تشخیص ریاست سازمان صدا و سیما به جایی رسید که اصولا طرح موارد انتقادی و نقد مسایل روز بدون بخشنامه مکتوب ابتدا غیر ضروری سپس غیر انقلابی تعبیر شد. حافظه جاری مردم  بخوبی فضای برنامه ها را در چند سال اخیر در ذهن دارد .صدا و سیما بعنوان بازوی تبلیغی ،توجیهی سعی کرد دولت های نهم و دهم را یاری دهد، البته در دولت های مختلف صدا و سیما بعنوان رسانه حاکمیت از کیان دولت حمایت کرده است اما این بار حمایت ها بی سابقه بود تا جایی که بسیاری از مدیران و کارشناسان تداوم این روند را برای رسانه ملی خطرناک و موجب بی اعتمادی جامعه می دانستند . تنها در یکی دو سال آخر دولت دهم  از شدت حمایت ها کاسته شد و به دلیل اوج گیری بی سابقه مشکلات معیشتی مردم نقد ظریف و طرح خفیف مشکلات  شروع شد .

 از شواهد امر به نظر میرسد که اینک با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید با شعار و رویکرد راستگویی و شفاف سازی ، صدا و سیما مجددا  مشی برخورد نقادانه با مشکلات جامعه و طرح نابسامانی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به مرور مطرح و جایگزین روش قبلی میکند. البته چنین روندی همواره از حمایت اکثریت جامعه برخوردار است وقتی مردم طرح و بررسی مشکلات موجود را در رادیو تلویزیون عمومی و ملی خود می بینند اعتمادشان بیشتر و اعتقادشان به مسیر حرکت جامعه محکمتر میشود کاش صدا و سیما  همواره بر اساس منافع ملی از چنین روندی پیروی کند تا هم خود محبوبتر باشد، هم مردم امیدوارتر و هم  در این عصر دسترسی آسان به اطلاعات و رقابت رسانه ها کارکرد رسانه ملی تخصصی تر و کارآمدی آن بیشتر باشد .

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1003 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

از جملات کلیدی رییس جمهور محترم  در روزهای آغازین مسولیت در جمع کارکنان رسانه ملی ، همچنین از مهمترین درخواست های آحاد جامعه بویژه جوانان توجه به شادی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی است و دانستن اینکه شادی حق مردم است اما صدا و سیما چگونه می تواند در این موضوع بهتر ایقای نقش کند و از پس انجام رسالت خود براید ؟

 قبل از پرداختن به نقش صدا و سیما یادآوری چند نکته لازم است ، وظیفه توجه به شادی و با نشاط کردن جامعه به سازمان های مختلف فرهنگی و اجتماعی و همه رسانه ها و امکانات ارتباطی برمیگردد ولی به دلیل ملی بودن ، جمعی و فراگیر بودن و متمرکز بودن  مدیریت در امکانات عظیم رادیو تلویزیون کشور، انجام این وظیفه برای صدا و سیما هم در اولویت است هم تاثیرگذارتر است و هم برای عموم مردم  قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر ، اما با در نظر گرفتن چهارچوب ها ، مقررات ،خط قرمزها و امکانات موجود چه فرمول ها و روش هایی می تواند تاثیرگذار و کارساز باشد . 

  ۱ - تنظیم درست برنامه ها و چینش و کنداکتور هوشمند برای هرکدام از شبکه ها بنحوی که هر شبکه هر روز سهمی در نشاط شادابی و شادی مردم داشته باشد .

 ۲- تنظیم و هماهنگی کلیه شبکه ها برای رعایت این سهم در مجموعه پخش ،همانند برنامه ریزی برای مناسبت ها و هفته های خاص که برای هرکدام سهم تعیین می شود  خوب است برای شادی ،فرح و نشاط جامعه نیز همانند یک مناسبت مستمر و یک ضرورت سهم در نظر گرفته شود  . 

 ۳ - کم کردن سهم شیون و زاری و نعره کشیدن و مراسم سر مزار و  مرده کشانی و . . که به یک امر معمول تقریبا در اکثر سریال ها تبدیل شده است و تنظیم تناسب و رعایت تعادل میان این صحنه ها در حد ضرورت .

۴- اصرار بر گنجاندن خبرهای امیدوار کننده با نشاط و متنوع در بسته های خبر ی در کنار سایر خبرهای  جنگ و کشمکش و درگیری و امثال آن

 ۵ - توجه بیشتر برای گزینش چهره های شاداب تر برای اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی  تلویزیون بخصوص  برنامه های مربوط به جوانها همچنین مجریانی با لحن شاد و نشاط بیشتر برای برنامه های موثر رادیو 

۶ - حذف چهره های مغموم ،گرفته و عصبی از اجراهای تلویزیونی و صداهای خسته از رادیو ، در این زمینه بالطبع نظر مردم در نظر سنجی ها و کارشناسان رسانه می تواند تعیین کننده باشد .

۷ -استفاده مناسب تر از رنگ و نور و دکوراسیون برنامه ها در همه زمان ها و نه فقط اعیاد، البته با رعایت توازن و تناسب شکل و محتوای برنامه 

۸ - استفاده بیشتر از چهره های شاد جدید و  تلاش برای پیدا کردن استعدادها نو  از بظن جامعه و بکارگرفتن آنها 

۹ -تنوع بخشی به برنامه های تعطیلات، عید ها، آخر هفته ها ، جلوگیری از پخش تکرار ی برنامه های  نمایشی ، همچنین باز سازی و بازبینی برنامه های فعلی که از سالها پیش با شکل و فرمتی ثابت با یک یا دو مجری و یک یا دو میهمان ( در خیلی از موارد چهره های تکراری ) و یک خواننده  بعنوان برنامه شاد اجرا میشود و صرف وقت در طراحی بهتر  ،بکارگیری عوامل کارآمد تر و استفاده از شیوه های متنوع و نوتر در این گونه برنامه ها 

۱۰ - بسیاری از گونه های برنامه های شاد ، انواع شوها و جنگ های تلویزیونی یا مسابقات  متنوع ،هنرنمایی مردم در برنامه ها همانند دیگر کشورها هنوز تجربه نشده است میتوان روش های موفق را با عنایت به فرهنگ و سنت کشور مان پس از آزمون و تجربه اجرا و اضافه کرد.

 ۱۱ - استفاده از نمادهای ملی و تاریخی و نشانه های غرور ملی به اندازه و در همه زمان ها تاثیر گذار و تهییج کننده است  .این موارد در حال حاضر صرفا در مقاطعی خاص مثل انتخابات  توسط صدا و سیما استفاده میشود  می توان این نشانه ها را همواره  به تناسب استفاده کرد و بر نشاط ملی جامعه افزود .

۱۲-بطور عمده استفاده ازمیان برنامه ها و  وله های شاد در تلویزیون و قطعات موسیقی شاد در رادیو و تلویزیون به ایام خاصی محدود شده است میتوان از این نشانه ها و ابتکارات طی سال استفاده کرد .البته در این زمینه طی چند سال اخیر قدم هایی برداشته شده است .

۱۴- درتلویزیون ما از برنامه های مهیج پر تحرک ، مشارکت جمعی و پرنشاط میهمانان ، مشارکت تلفنی و اینترنتی مخاطبان  چندان خبری نیست در این زمینه ها نیز مثل برخی از برنامه های موجود تهیه کنندگان ذیربط می توانند از الگوهای موجود در جهان بهره بگیرند و با تطبیق با استاندارد های داخلی تنظیم و بهره برداری کنند مهم این است که چنین خواست و اهتمام جدی در مدیریت کلان رسانه ملی تبلور داشته باشد. بطور کلی برنامهه های  متنوع با حضور میهمانان زیاد و مشارکت و تشویق آنان در  رادیو و تلویزیون بسیار کم هستند اینگونه برنامه ها بهتر میتوانند شادی آفرین باشند .

۱۴- تعدادی از موارد فوق در برخی از زمینه ها و بعضی از اوقات در صدا و سیما نمود می یابند ولی کامل نیستند، استمرار ندارند و تولید و پخش برنامه های شاد به عنوان نیاز به یک رویه تبدیل نشده اند .

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1060 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

مرحوم حیدر یغمانیشابوری ، شاعر خشتمال در عصر خود پدیده ای نادر بود که با وجودنداشتن تحصیلات رسمی، شعرهای سوزناک و غزلیات زیبایش مورد توجه قرار گرفت .قبلا در همین وبلاگ خاطره ای در مورد این شاعر مردمی نقل و از او یاد کرده ام . (مهر ماه ۱۳۹۰ ،یادی از یغما شاعر  خشتمال نیشابوری )عکس متعلق به تیرماه سال ۱۳۵۷ می باشد که اینجانب (آخرین نفر سمت چپ ) و چند تن از دوستان دانشجو با مرحوم یغما  در محیط کار و زمین کشاورزی وی گرفته ایم در عکس یغما با پیراهن سفید دیده میشود  .فرزند یغما نیز در جمع حضور دارد. 

 


مجموعه بالاتر از بیست به معرفی عکس هایی از اهالی رسانه و فرهنگ با قدمتی بیش از بیست سال  می پردازد . عکس هایی از افرادی که به نوعی در ارتباط و آشنا با آنها بوده ام .

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1058 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

در چند سال گذشته طنز در رسانه هاحال خوشی نداشته است .امیدواریم  آینده بهتر از گذشته باشد. علیرغم همه ضوابط ،چهارچوب ها ،حساسیت ها و تحمل کم مسولین از ظرفیت های موجود نیز به خوبی استفاده نشده و نمی شود . وجود طنز فعال در حوزه های مختلف نشاندهنده فعال بودن ، جنب و جوش داشتن و البته ظرفیت داشتن جامعه است . وقتی صحبت از طنز میکنیم منظورمان تنها رسانه های مکتوب نیست گرچه این دسته ماندگارتر و در درازمدت اثرگذارترند ولی سایر رساته ها نیز حال و هوای طبیعی ،جذاب و فعالی ندارند . مگر صدا و سیما در تمامی شبکه های رادیویی و تلویزیونی خود در طول هفته چند برنامه شاخص طنز دارد ؟ این سوال را حتی اگر از مدیران ارشد صدا و سیما بکنیم برای پاسخ در کل رادیو بیش از یکی دو برنامه شاخص و برای تلویزیون یکی دو سریال آنهم اگر در حال پخش باشد قابل ذکر ندارند .بطور کلی برنامه هایی از جنس طنز ، تنوع ،تفریح و سرگرمی که بتوانند بخشی از اوقات فراغت مردم بویژه جوانان را پرکنند بسیار اندک و کم رنگ می باشند .

 سایت های اینترنتی و فضای مجازی نیز با وجود برخورداری از چند رسانه ای و امکانات در حال افزایش در زمینه طنز و تفریح، رغبت زیادی در این زمینه نشان نمی دهند. سایت ها با امکانات صوتی ،تصویری و عکس ،نوشته و کاریکاتور می توانند نقش ارزنده ای داشته باشند .در نشریات مختلف نیز طنز فعال نیست . طبعا طنز پردازی و تولید طنز هم نیاز به طبع و ذوق طناز مولف و پردازنده دارد و هم تحمل و ظرفیت نقد پذیری مسولین ، چون قرار نیست طنز فقط برای خندندان مخاطب باشد. گرچه طنز بدون لبخند هم طنز نیست ، از مختصات طنز اجتماعی ارتباط آن با موضوعات سیاسی اجتماعی روز جامعه است، مواردی که برای مردم ملموس باشد و مردم بطور روزمره با آنها سرو کار داشته باشند . با این وصف می بینم که مردم خود بخشی از نیاز به تنوع ،تفریح و طنز را در قالب ایمیل های ارسالی ،پیامک هایی با مضمون طنز بصورت نثر و نظم و امثال آن جبران می کنند .مواردی از اشعار طنز نیز گاهی در لابلای نوشته ها و مطالب جدی روزنامه ها و سایت های خبری می بینیم که تلاش می کنند بهرنحو روشنی این چراغ کم سو به خاموموشی نیانجامد . با این همه نیاز جامعه جوان و با نشاط به تحرک ،پویایی ، طنز و شادمانی بسیار جدی است . باید برای رونق این امر مهم و نشاندن لبخند و تبسم همراه با تفکر و تامل تلاشی جدی صورت بگیرد و از همه ظرفیت های موجود به نحو احسن استفاده شود .هم صدا و سیما از امکانات وسیع و توانایی های انسانی موجود بهتر بهره بگیرد و هم سایر رسانه ها تا با تحرک بیشتر بر نشاط اجتماعی جامعه افزوده شود  .

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 991 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56

شـبکه فارسی زبان من و تو از سال ۱۳۸۸ در لـندن راه اندازی شـده است .این شـبکه اوایل کار خود تلاش داشـت با پخش برنامه های مسـتند و متنوع خود را غیـر سـیاسـی جلوه دهد ،با بـکـار گـیری مجریان جوان و کم تجربه، گمنام و بی عقبه سیاسـی شـناخته شده  ســعی در تقویت این ذهنیت داشت .حتی به دلیل برخوردار نبودن از عناصر فعال و متخصص در حوزه خبر، شبکه من و تو از ابتدا بر خـلاف معـمول تلویزیون های حرفه ای به پخـش اخبار ضبط شده پرداخته است، البته این شـبکه  به مرور بر موضع گـیری های مخـالف خود افزوده و هر روز بیش تر از پیـش بر حـمایت و جـانبداری از فرهنگ شـاهنشاهی از نـگاه خود تاکیـد می ورزد، چنـدان که اگر خود شـاه هم زنده شـود از انـعکاس این همه بی دینی، لاقیـدی و لاییک بودن جـامعه ایران در دوران حـاکمیتش تعجب و اعتراض میکند. 
اینکه شبکه ای با کمک و حمایت حکومت پادشاهی بریتانیا بر مشی و فرهنگ پادشاهی تاکید کند تعجب آور نیست ولی اینکه در نقل و توصیف دوره شاه یا نقل و نقد جامعه امروز هیچ کجا اسمی از خدا و پیامبر نیست یا در زندگی مردم نشانی از دین وجود ندارد عجیب است، مگر اینکه مدیران و برنامه ریزان اصلی شبکه علاوه بر نادیده گرفتن  شواهد و مستندات فراوان و غیر قابل انکار در جامعه ایران آنزمان بر این اعتقاد باشند که شاه مطلوب و محبوب آنها نیز سراسر عمر دروغگو و ریا کار بوده است .چون عکس ،فیلم و مستندات زیادی وجود دارد مبنی بر این که در سرتاسر دوران پادشاهی ،محمد رضا تلاش دارد تا خود را همرنگ مردم مسلمان و یا در ظاهر حد اقل احترام دارنده دین و آیین مردم کشور معرفی کند ، تمام محرم ها چند روزی در مسجد سپهسالار (شهید مطهری )روضه خوانی داشته است که هنوز اخبار و مستنداتش قابل دسترس است .عکس های مختلفی شاه را در حال نماز، احرام  ،حج و زیارت نشان میدهد. باید گفت رفتارهای مذکور شاه و عکس ها و اسناد باقی مانده از وی طی دوران حاکمیتش  اگر نشاندهنده باور او نباشد یا همه از سر دروع و تظاهر بوده است. یا از روی ترس از مردم و یا احترام به باورهای مذهبی مردم کشور ،هرچه بود ه است این نکات نشان میدهد که در آنزمان باور و تجلی فرهنگ اسلامی مردم آنقدر  گسترده بوده است که شاه امکان نادیده انگاشتنش را نداشته است .با همه اینها برنامه ریزان و برنامه سازان این شبکه ماهواره ای غیر سیاسی بی طرف و مستقل ؟ تا کنون از همه چیز گفته اند ، از مظاهر غربی رو به افزایش در آنزمان یا کوچکترین نشانه ها و حرکات در این مسیر نیز نگذشته اند اما هیچگاه از حال و هوای فرهنگی و اجتماعی عامه مردم آنروزگار سخنی به میان نیاورده و  نمی آورند  ، از تبلور اخلاق اسلامی و ایرانی ، مدارا و میهمان داری، حضور  و نقش مساجد در زندگی مردم  ،قدرت حوزه های علمیه ،فعالیت پایگاه های مذهبی ، همه و همه که علیرغم  میل  نظام سیاسی حاکم به عنوان واقعیت وجود داشته است .                                                                     
بدون تردید غربگرایی شاه و تلاش  او برای پرورش رفتارهای غربی توسط حکومت  مشی و نقشه راه  حکومت پهلوی بوده است و از ابتدای حاکمیت رضا شاه در این مسیر جهت گیری شده است  اما مگر میشود صرفا با نشان دادن چند عکس روی مجله یا نقل یک نشریه چند صد نسخه تیراژ ی واقعیت های عمومی و میلیونی جامعه آنروزگار را که بسیاری از ناظران و پژوهشگران لمس کرده اند نادیده گرفت و صرفا با هدف نقد و مخالفت با حاکمیت موجود در ایران یا نقل برخی مشکلات موجود برای نسلی که آن دوران را تجربه نکرده است تصویری کاملا یک جانبه و بدور از واقعیت نشان داد .مشکلات در جامعه امروز ایران وجود دارد و نقد منصفانه نیز می تواند برای پیشرفت و توسعه جامعه سازنده باشد ولی اینها هیچکدام دلیل و توجیه کننده یکجانبه نگری، قلب واقعیت و عدم رعایت انصاف در نقل گذشته نمی شود .البته این یادداشت تنها اشاره ای است به یک واقعیت قلب شده ، بحث بیشتر در این موضوع و بررسی جوانب دیگر را به زمانی دیگر و یادداشتی دیگر موکول میکنم .                          

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1002 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56