صدا و سیما چگونه می تواند در شادی مردم سهیم باشد

ساخت وبلاگ

از جملات کلیدی رییس جمهور محترم  در روزهای آغازین مسولیت در جمع کارکنان رسانه ملی ، همچنین از مهمترین درخواست های آحاد جامعه بویژه جوانان توجه به شادی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی است و دانستن اینکه شادی حق مردم است اما صدا و سیما چگونه می تواند در این موضوع بهتر ایقای نقش کند و از پس انجام رسالت خود براید ؟

 قبل از پرداختن به نقش صدا و سیما یادآوری چند نکته لازم است ، وظیفه توجه به شادی و با نشاط کردن جامعه به سازمان های مختلف فرهنگی و اجتماعی و همه رسانه ها و امکانات ارتباطی برمیگردد ولی به دلیل ملی بودن ، جمعی و فراگیر بودن و متمرکز بودن  مدیریت در امکانات عظیم رادیو تلویزیون کشور، انجام این وظیفه برای صدا و سیما هم در اولویت است هم تاثیرگذارتر است و هم برای عموم مردم  قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر ، اما با در نظر گرفتن چهارچوب ها ، مقررات ،خط قرمزها و امکانات موجود چه فرمول ها و روش هایی می تواند تاثیرگذار و کارساز باشد . 

  ۱ - تنظیم درست برنامه ها و چینش و کنداکتور هوشمند برای هرکدام از شبکه ها بنحوی که هر شبکه هر روز سهمی در نشاط شادابی و شادی مردم داشته باشد .

 ۲- تنظیم و هماهنگی کلیه شبکه ها برای رعایت این سهم در مجموعه پخش ،همانند برنامه ریزی برای مناسبت ها و هفته های خاص که برای هرکدام سهم تعیین می شود  خوب است برای شادی ،فرح و نشاط جامعه نیز همانند یک مناسبت مستمر و یک ضرورت سهم در نظر گرفته شود  . 

 ۳ - کم کردن سهم شیون و زاری و نعره کشیدن و مراسم سر مزار و  مرده کشانی و . . که به یک امر معمول تقریبا در اکثر سریال ها تبدیل شده است و تنظیم تناسب و رعایت تعادل میان این صحنه ها در حد ضرورت .

۴- اصرار بر گنجاندن خبرهای امیدوار کننده با نشاط و متنوع در بسته های خبر ی در کنار سایر خبرهای  جنگ و کشمکش و درگیری و امثال آن

 ۵ - توجه بیشتر برای گزینش چهره های شاداب تر برای اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی  تلویزیون بخصوص  برنامه های مربوط به جوانها همچنین مجریانی با لحن شاد و نشاط بیشتر برای برنامه های موثر رادیو 

۶ - حذف چهره های مغموم ،گرفته و عصبی از اجراهای تلویزیونی و صداهای خسته از رادیو ، در این زمینه بالطبع نظر مردم در نظر سنجی ها و کارشناسان رسانه می تواند تعیین کننده باشد .

۷ -استفاده مناسب تر از رنگ و نور و دکوراسیون برنامه ها در همه زمان ها و نه فقط اعیاد، البته با رعایت توازن و تناسب شکل و محتوای برنامه 

۸ - استفاده بیشتر از چهره های شاد جدید و  تلاش برای پیدا کردن استعدادها نو  از بظن جامعه و بکارگرفتن آنها 

۹ -تنوع بخشی به برنامه های تعطیلات، عید ها، آخر هفته ها ، جلوگیری از پخش تکرار ی برنامه های  نمایشی ، همچنین باز سازی و بازبینی برنامه های فعلی که از سالها پیش با شکل و فرمتی ثابت با یک یا دو مجری و یک یا دو میهمان ( در خیلی از موارد چهره های تکراری ) و یک خواننده  بعنوان برنامه شاد اجرا میشود و صرف وقت در طراحی بهتر  ،بکارگیری عوامل کارآمد تر و استفاده از شیوه های متنوع و نوتر در این گونه برنامه ها 

۱۰ - بسیاری از گونه های برنامه های شاد ، انواع شوها و جنگ های تلویزیونی یا مسابقات  متنوع ،هنرنمایی مردم در برنامه ها همانند دیگر کشورها هنوز تجربه نشده است میتوان روش های موفق را با عنایت به فرهنگ و سنت کشور مان پس از آزمون و تجربه اجرا و اضافه کرد.

 ۱۱ - استفاده از نمادهای ملی و تاریخی و نشانه های غرور ملی به اندازه و در همه زمان ها تاثیر گذار و تهییج کننده است  .این موارد در حال حاضر صرفا در مقاطعی خاص مثل انتخابات  توسط صدا و سیما استفاده میشود  می توان این نشانه ها را همواره  به تناسب استفاده کرد و بر نشاط ملی جامعه افزود .

۱۲-بطور عمده استفاده ازمیان برنامه ها و  وله های شاد در تلویزیون و قطعات موسیقی شاد در رادیو و تلویزیون به ایام خاصی محدود شده است میتوان از این نشانه ها و ابتکارات طی سال استفاده کرد .البته در این زمینه طی چند سال اخیر قدم هایی برداشته شده است .

۱۴- درتلویزیون ما از برنامه های مهیج پر تحرک ، مشارکت جمعی و پرنشاط میهمانان ، مشارکت تلفنی و اینترنتی مخاطبان  چندان خبری نیست در این زمینه ها نیز مثل برخی از برنامه های موجود تهیه کنندگان ذیربط می توانند از الگوهای موجود در جهان بهره بگیرند و با تطبیق با استاندارد های داخلی تنظیم و بهره برداری کنند مهم این است که چنین خواست و اهتمام جدی در مدیریت کلان رسانه ملی تبلور داشته باشد. بطور کلی برنامهه های  متنوع با حضور میهمانان زیاد و مشارکت و تشویق آنان در  رادیو و تلویزیون بسیار کم هستند اینگونه برنامه ها بهتر میتوانند شادی آفرین باشند .

۱۴- تعدادی از موارد فوق در برخی از زمینه ها و بعضی از اوقات در صدا و سیما نمود می یابند ولی کامل نیستند، استمرار ندارند و تولید و پخش برنامه های شاد به عنوان نیاز به یک رویه تبدیل نشده اند .

وب گردی...
ما را در سایت وب گردی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سجاد webgardi بازدید : 1061 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1392 ساعت: 1:56